Svensk Simidrott

Därför är barns tävlande viktigt: "Barn behöver träna, tävla och ha roligt"

Barnen och deras tävlande sätts mer i fokus, och arbetet för att tävlandet ska fortsätta att frodas pågår för fullt ute i landet. "Barnen får tävla för lite idag, det finns för få tävlingstillfällen. Barn behöver träna, tävla och ha roligt när dem gör det", säger Jan Jonasson från Njurunda Simsällskap.

Barns tävlande är viktigt. Därför sätter Riksidrottsförbundet och Svensk Simidrott nu extra fokus på frågan för att öka vuxnas förståelse för sin roll och för vad som är tävling på rätt sätt för barn och unga.

Att tävla är en central del av idrotten som ger barn och ungdomar möjlighet att utvecklas och uppleva glädje. Samtidigt är det viktigt att poängtera att tävlingen ska ske på barnens villkor och främja deras välbefinnande. Barn och ungdomar får och bör tävla, men på nya och förbättrade sätt jämfört med förr. Tävlingsmomentet är en central del av idrotten för att skapa glädje och utveckling.

"Barnen får tävla för lite idag, det finns för få tävlingstillfällen. Historiskt sett har vi styrt tävlingskalendern efter de simmare som åker på SM och har träningsperioder. Men barn behöver träna, tävla och ha roligt när dem gör. Här uppe i Norrland har vi kombinerat tävlingar där vi haft både fullständigt regelverk och fortsättningsregelverk, och det har blivit lite mellanmjölk av det hela. Det blir inte så bra tävlingar för någon", säger Jan Jonasson från Njurunda Simsällskap, som arbetat länge med tävlingar för barn.

"Korta och roliga tävlingar för barnen"

"Från distrikets sida väljer vi nu att planera för fullständigt regelverk och fortsättningstävlingar, vi vill ha flera sådana tävlingar. Vi jobbar med en målsättning att barn upp till 12 år ska få tävla mot andra föreningar. Men samtidigt har vi 20 mil att åka till närmsta tävling. Jag tror att det är viktigt att skapa tillfällen där man kan åka iväg och tävla över dagen, tävla intensivt i några timmar och sedan åka hem. Istället för att man ska vara borta över helgen, för då blir det snabbt en kostnadsfråga. Således kan man få till fler tävlingstillfällen för barnen", säger Jan Jonasson och fortsätter:

"Det är dyrt att vara borta en hel helg med hotell och så vidare. Det är nog den största faran. Men kan vi hitta tävlingar i åldersgrupper upp till 12 år som inte är fredag-söndag, så är det jätteviktigt och det är en målsättning som finns. Det handlar om korta och roliga tävlingar för barnen. Det kan dessutom locka fler simmare och fler föreningar".

Jan Jonasson trycker lite extra på att tävlingarna ska upplevas som ett roligt tillfälle mer än något annat.

"Tittar jag tillbaka på mig själv och min dotter som är 20 år idag så var det ju det roligaste som fanns att åka runt i tre-fyra veckor i streck och tävla när hon var yngre. Men det är lite besvärligt att få ett arrangemang att fungera. Tanken är ju att barnen ska kunna simma på inbjudningstävlingar. Men som det ser ut idag får de tävla för lite. Det är viktigt att tävlingarna finns där så att man får göra det till ett "happening" och en rolig sak".

Hårt arbete inför 2025

Jan Jonasson pratar ofta med föräldrar om tävlingsarrangemanget. Han menar att om barnen tycker det är roligt så kommer föräldrarna haka på i större utsträckning, och i Mellannorrlands distrikt pågår ett arbete inför 2025 för fullt för att skapa ytterligare tävlingsmöjligheter för barnen.

"Jag pratar ofta med andra vuxna om vad de tycker om tävlingarna som vi har. Men det är barnen som sitter på facit, och tycker barnen att det är roligt att tävla så får vi med föräldrarna på tåget också". Vårt distrikt har en grupp som jobbar med att hitta en tävlingsform för barn med fyra deltävlingar under året som sedan landar i en final. Där handlar det sedan inte om att vara först i mål eller stå för den bästa prestationen. Utan prestationen blir istället kanske att du varit på flera tävlingar eller simmat X antal 200-meterslopp eller vad det kan vara. Det är något som vi jobbar på nu och som ska vara med i tävlingsplaneringen 2025".

Läs mer om Svensk Simidrotts tankar kring tävlingar för barn Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Publicerad: 2024-04-11

Senast uppdaterad: 2024-04-11